Mikä tämä juttu oikein on? Aikuiset naiset deittailevat poikia, tyttäriensä potentiaalisia poikaystäviä. Hiukanko nolottaa, kaikkien puolesta. 40 on uusi 20. Haloo! Jollain on tässä nyt ongelma.
Soitin Viville. Tiedän puhuneeni hänelle tästä aikaisemminkin. Hänellä on kokemusta, mutta ei nyt sentään tässä perspektiivissä. Vivi..joo..saattaahan hän joskus lipsahtaa ja hurmaantua pyöriskelemään soffalle nuorehkon miekkosen kanssa. Mutta hei, kai sitä on pahemmissakin krapuloissa  yhdenillanjuttuja kärsitty? Ihan eri asia.
No, kelataanpa hiukan. Madonnalla oli Jesus, 24 vee. Jos minä olen, sanotaanko, ihan heittona, 47-vuotias, ja joku kolmekymppinen poju haluaisi lyöttäytyä seuraani (mikä siis on mahdotonta edes kuvitella), niin mitä mä sille puhuisin? Vertailisinko kännyköitä, kuuntelisinko xBox-jargonia vai katselisin vierestä, kun nuori mies tekisi uraa? Kaksi ensimmäistä ei kiinnosta metriäkään ja jälkimmäistä olen jo katsellut aikanaan tarpeekseni reaaliajassa, ja itsekin harrastanut. Mitä sellainen kolmekymppinen tekee, millaisessa maailmassa elää? Sen ikäiset jatkavat sukua, ostavat asunnon ja ovat kiireisiä. He elävät kiireisintä ja antoisinta vuosikymmentään. Mitä siihen vanhuksia sekoittamaan.
Sekä Vivi että Sisko ovat joutuneet kesän aikana nuorukaisten hyökkäysten uhreiksi. Baareissa, uimarannalla ja jopa elokuvissa. Ensin he molemmat olivat pöyristyneitä.
– Opeta mulle kaikki, oli joku haitulaviiksi heittänyt iskureplaksi Siskolle.
– Anna mä silitän sun vatsaa, toinen veti valttikortin hihastaan.
Hyyiii.
– Keitä mulle aamupuuroa, mä laitan siihen voisilmän, kerubisilmäinen hontelo runoilija oli maalannut aivan väärään kassiin.
Vivi ei keitä kenellekään puuroja, eikä varsinkaan jaksa kaunosieluja saati säilyttele kaapissaan voita. Vivi on suorantoiminnan nainen. Työmiehen kädenpuristus kellistää sen naisen. Sisko katselisi mielellään sellaisia helliä, kapeita käsiä, muttei hänkään ihan sakonuhalla.
Aivan faktaa on, vaikka olisi kuinka timmissä kunnossa, että iho paljastaa iän. Nuori nainen ei koskaan ole samettisen pehmeä, hänen rintansa eivät vello askelten tahdissa eivätkä poskipäät törrötä (ilman anoreksiaa). Nämä eivät ole positiivisia ominaisuuksia! Ihon pehmeys johtuu kimmoisuuden puutteesta ja läskistä, vellonta kudoksien veltostumisesta ja poskipäät näkyvät maanvetovoiman sekä ihon luonnollisten rasvojen sulamisen että lihaksien surkastumisen tähden. Eksoottista? Tuskin.
Apua, mulle on aivan kynnyskysymys tuo ikä. Nuorenakin arvostin aikuista seuraa, vähintään pari vuotta vanhempaa kuin itse. Eikä se ole mihinkään kadonnut. Jos mä jäisin leskeksi, katselisin ihan vaan plus 50 seuraa. Ne plus viisikymppiset voisivat sitten puolestaan katsella plus kolmekymppisiä ja ilmanhan mä siinä jäisin.. Eipähän tarvitsisi ainakaan hävetä lyllyvää takapuolta, leikeltyä vatsaa, purentakiskoja lasissa eikä varsinkaan venyvää kaulanahkaa ja hölskyviä silmäpusseja. Lenita varoitteli 80-luvulla, ettei hieno nainen lue vatsallaan, koska kaikki valuu alaspäin. Minä vedin siitä omat johtopäätökseni, ettei hieno nainen .. rairai..on the top of the.. sen näyn kestää luultavasti vain Mies, joka on nähnyt myös roikkumattoman version minusta. Ihan helppoa antaa tällaisia neuvoja, itselleen. Eli mikäli jään leskeksi, seksi loppuu siihen. Piste. No voihan hitsi..
Käyn hakemassa kaupasta jotain terveyskirjallisuutta ja alan valmistaa kotona terveysruokaa, jotta Mies jaksaisi aina vaan. Pitäisikö lenkkeillä yhdessä? Piilottaa hänen sikarinsa?  Mitä se kolesteroli tarkoittaa? Tähän vaikeaan kysymykseen palaan pian. Heti Suomessa!
<3 Lispetti
 
PS. Minä pidän kovasti nuorista ihmisistä, viihdyn heidän seurassaan ja saan siitä voimaa. En milloinkaan erittele ystäviäni iän tai muiden ulkoisten seikkojen perusteella. Sitä paitsi nuoret ovat häkellyttävän järkeviä ja paljon viisaampia kuin meidän ikäluokkamme aikoinaan. MUTTA hei, kirnuamaan..no way!
PS2. Olisiko noloa diggailla jotain vanhaa bändiä (Piirpauke), josta untuvikko ei olisi koskaan kuullut? Fiilistellä Sami Saaren tahtiin vaikkapa: ’etkä säkään skitsoo, vaikka peityt ryppyihin.’ Tai törsätä hänen autonsa hinta käsilaukkuun? Tai haloo, jutella henkeviä? Mistä? Herätys nyt, puumat kuuluvat Suomen luontoon ja luontoliiton logoon.. ai, se taisikin olla ilves.
PS3. Tasan en ota kantaa muiden tekemisiin. Just go for it!

Musavinkki: Viimeistelyä vailla valmis rakkaus tarina (puuttuu eropaperit ja riitaa lapsista.., Sami Saari (enhän mä muista tämän biisin nimeä oikein)