Serkkuni Tarjatuulikki, joka asuu myös tässä kaupunginosassa, enkä näin ollen pääse aina häntä karkuun, on innostunut verkostomarkkinoinnista. Siis INNOSTUNUT rikastumaan ja vuolemaan kultaa. Hänellä ei varsinaisesti ole koulutusta myynti- ja markkinointityöhön, mutta kovasti hän yrittää.
Nyt hänellä on meikkikutsut ja minun on pakko osallistua, koska en keksinyt hyvää tekosyytä olla tulematta paikalle. Siskolla ja Vivillä sellainen on ja se johtuu yksinkertaisesti siitä, että he eivät hölötä kaiken aikaa ja näin ollen myös saavat aikaa ajatella..
Okei, siis ilmestyin sohvannurkkaan kuulemaan myyntipuheita, argumentteja ja hengennostatusta. Olin jo alun perin kertonut Tarjatuulikille, etten käytä kuin merkkituotteita, Dior, Chanel, YSL ja sellaisia.
– Siis Dior on vasta kahdeksantena!
– Ööö..missä? kysyin.
– No myynnissä, Tarjatuulikki vastaa.
– Aha.
Ja siinä sitten mykistyneenä ihmettelin, että miten tämä liittyy mihinkään? Saman argumentin olin jo aikaisemmin kuullut Pepsin suhteen. Että tämän verkoston tuote on markkinajohtaja ja Pepsi vasta sijalla jotain 4. Saanen epäillä. Uskoakseni jokainen kauppa ja kioski ympäri maan, oikeastaan maapallon, myy maailman brändituotteita jokaisen tunnin jokainen minuutti. Saanen epäillä, että samaa määrää ei tämän Mahtavan Verkoston tuote myy. Tosin, jokainenhan saa rauhassa uskoa mihin tahansa mantraan. Ei se synti ole, sääli vain.
Katselin kelloa ja odottelin kotiin pääsyä. Täällä ei ole kahvitarjoilua, koska myyjä on sitä mieltä, että sellainen näkyisi hinnoissa pitkän päälle. Naksuttelen huulipunaani ajankuluksi. Tiedäthän, että korkealuokkaisissa huulipunahylsyissä on naksautuksen soundi mietitty loppuun asti. Kyllä vain, ja minun YSL hylsyssä on lisäksi (kauniin koristelun lisäksi) pieni peili päässä. Voi sipaista vaikka oopperassa pienet punat, vetäisemättä koko beautysettiä laukusta syliin. Sellaista ei löytynyt näistä esilläolevista tuotteista, vaikka hinta hipoi samaa.
– Oletko kiinnostunut liittymään meihin, Tarjatuulikki kysyy.
– Keneen meihin? kysyin, vaikka tiesin mitä hän tarkoitti.
Silloin Tarjatuulikki tarttuu kynään ja piirtää paperiin palloja ja kertoo, kuinka voisin jättää työpaikkani jo parin vuoden aktiivisen osallistumisen jälkeen. Ei tarvitse kuin ostaa kaikki kodin tarvikkeet verkoston kautta. Näppärää!
– En mä halua jättää työtäni!
– Siis, kun sä olet eläkeiässä ei sun eläkkeelle löydy maksajaa. Katso nyt tuota poliittista käyrää, mailta on rahat loppu. Luuletko, että hyvinvointivaltio jatkaa sun eläkkeen maksua?
– Mmm..mumisen.
Ja ajattelen mielessäni: ’Kuule, onko sulta mennyt ohi mun työpaikka? Se on sentään maan johtava eläke- ja sijoitusyhtiö. Voi olla, että mä jotain tuosta aiheesta saatan tietää.’
– Jaa, noh, te kaikki muut voitte tulla tähän toiseen huoneeseen ja katsoa teille räätälöidyt hinnat. Lissu saa katsella tuosta esitteestä!
Tämä ei ollut ensimmäinen myyntitilaisuus, joihon osallistuin. Tarjatuulikki vaan ei muistanut kertoneensa samat asiat jo aikaisemmin. Onnea ja menestystä. Kannattaisi lukaista jokin myynti- ja markkinointiteoria, ihan vaan unilukemiseksi.
– Äiti, ostin koulumatkalla Diorin ihanan yönsinisen kynsilakan. Sokoksessa oli hyvät alennukset. Oikea hinta yli kolmekymppiä, tämä oli 13.50, Kajsa sanoi kotiutuessani.
– Ai jaa, olisit ihmeessä tullut Tarjatuulikille mukaan. Olisit saanut ostaa merkittömän kahdellakympillä.
Nauroimme Kajsan kanssa makeasti. Ja se väri oli aivan upea! Ferrarikaan ei ole markkinajohtaja, varmasti verkostomarkkinoinnista löytyy se ykkönen.
<3 Lispetti
 
PS. Noloo ja myötähäpeää.. silti pyyhin naurunkyyneleitä ja vatsalihaksissa tuntuu.
 
Musavinkki: Greedy, Away team
 
PS2. En ole koskaan kuullutkaan tuota biisiä. Oli niin osuva nimi. Sori.